Søg i denne blog

mandag den 15. december 2014

Fru Kok's hjemmesyltede rødbeder


Ingen jul - eller hverdage uden hjemmesyltede rødbeder.

Vores børns oldemor, i daglig tale kaldet Molde, har førhen forsynet os med hjemmesyltede rødbeder til jul. Nok mest fordi det absolut hører sammen med hendes skønne hjemmelavede sylte. Molde er still going strong og runder snart 94 år.
Jeg har dog påtaget mig jobbet med at lave rødbeder, så hun kan koncentrere sig fuldt ud om sylten. Men lur mig, hun har garanteret lige lavet et glas for en sikkerheds skyld.

Jeg bruger min helt egen opskrift og den er ikke ens hver gang. Jeg bruger flere forskellige krydderier alt efter hvad jeg lige har og så ikke så meget sukker. Jeg kan bedst lide rødbeder til den lidt sure side.

Jeg bruger sådan ca.:

2 kg rødbeder, så små som muligt
1 l eddike
450 g sukker
4-5 laurbærblade af egen avl
10-15 sort peberkorn
10 nelliker
10 skriver frisk peberrod


Kog rødbederne med skrald i vand tilsat salt. Det er bedst hvis rødbeder har nogenlunde samme str. Ellers kog dem af to omgange eller fisk de mindste op først. De skal koge i ca. 20-30 min alt efter str. De må ikke blive bløde - der skal være bid i dem.
Når de har kogt nok hældes vandet fra og de overhældes med koldt vand. Gnid skralden af, skær rødbederne i skiver. Kom dem på glas, der er skyllet i kogt vand, sammen med frisk peberrod i skiver.

Bland eddike med sukker og krydderier og giv det et opkog. Hæld lagen med krydderier over rødbederne. Sæt låg på og sæt dem på køl - gerne nogle dage inden de skal spises.

Nemt og skønt tilbehør til det meste af vores julemad.

De rå rødbeder



Lagen inden den er kogt


Det færdige resultat






Ingen kommentarer:

Send en kommentar